Ohjelmistorobotiikka (RPA)

Ohjelmistorobotiikka ja automatisointi

Ohjelmistorobotiikka (RPA) voidaan valjastaa ihmisen avuksi tekemään rutiininomaisia, toistuvia työtehtäviä, tai pitkiä ja monimutkaisia prosesseja. Robotin tekemänä työ on huomattavasti nopeampaa ja toistuu samalla varmuudella kerta toisensa jälkeen. Ohjelmistorobotiikka vapauttaa ihmisten työaikaa paremmin tuottavaan työhön, mikä usein myös lisää työn mielekkyyttä.

RPA käyttökohteita

Ohjelmistorobotiikka voi ratkaista useita erilaisia ongelmia. RPA sopii lähes kaikkialle, missä tietokoneilla tehdään samanlaisena toistuvia tehtäviä. Ohjelmistorobotti voidaan opettaa tekemään tehtäviä samalla tavalla kuin ihminen tekisi ne. Opettamisen jälkeen tehtävää voidaan ajaa miten usein hyvänsä, kellonajasta riippumatta. Ei ole liian pientä tai suurta työtä ohjelmistorobotille.

Toistuvien tehtävien automatisointi

Moni tehtävä toistuu aina samalla kaavalla. Esimerkiksi sähköpostista tilauksen tallentaminen järjestelmään. Ohjelmistorobotti tekee väsymättä sille opetettua tehtävää, aina samalla tavalla. Samanlaisena toistuvat tehtävät ovat ihmiselle puuduttavia, mutta ohjelmistorobotiikan näkökulmasta ne ovat helposti automatisoitavia. Tunnetuja poikkeuksia voidaan ottaa huomioon, jolloin robotti osaa toimia myös virheitä kohdatessaan.

Monimutkaisten prosessien helpottaminen

Joskus prosessit ovat monimutkaisia, ja saattavat vaatia tietojen hakemista useista sovelluksista tai tiettyjä toimenpiteitä oikeassa järjestyksessä. Näitä prosesseja ei oikein kukaan muista ulkoa, ja lopputuloksissa esiintyy vaihtelua. RPA voi toimia myös ihmisen rinnalla, hakemalla ja koostamalla tietoa valmiiksi päätöksentekoa varten. Ohjelmistorobotiikka yksinkertaistaa monimutkaiset prosessit, ja asiat toistuvat aina oikeassa järjestyksessä. Myös harvoin tehtävät isommat asiat kannattaa automatisoida, jolloin niiden muistaminen ei kuormita.

Itsepalvelun lisääminen

Joskus on tärkeää saada palvelua juuri silloin kuin itselle sopii. RPA mahdollistaa esimerkiksi asiakkaiden itsepalvelun chatin kautta. Ohjelmistorobotti voidaan yhdistää web-sivun tai whatsapp chatin taustalle hakemaan tietoa yrityksen järjestelmistä. Robotti voi reagoida ja vastata myös sähköpostiin saapuviin viesteihin.

Lisäaikaa vanhoille järjestelmille

Isojen järjestelmien uusiminen on kallista, aikaavievää ja saattaa sisältää isoja riskejä. Jos uusimisen syynä on esimerkiksi käyttöliittymien monimutkaisuus tai riittämättömät automatisointimahdollisuudet, ohjelmistorobotiikka voi parhaimmillaan tuoda vuosia lisäaikaa nykyisille järjestelmille. Automatisoimalla monimutkaisia prosesseja voidaan helpottaa vanhan järjestelmän käyttöä, ja siirtää osan töistä taustalla tapahtuvaksi. Ohjelmistorobotikka vähentää tällä tavalla myös käyttäjien taakkaa.

Integraatio käyttöliittymän kautta

Normaalisti sovellusten integraatio vaatii ohjelmallisen rajapinnan (API). Valitettavasti kaikissa ohjelmissa rajapintaa ei ole olemassa, tai se ei ole riittävä halutun integraation tekemiseen. Ohjelmistorobotiikka paikkaa rajapinnan puutteet siirtämällä tiedot käyttöliittymän kautta. Samalla robotti voi tehdä käyttöliittymällä sellaisia toimenpiteitä, mitä rajapinnan kautta ei muuten pystyisi tekemään.

Säästöt integraatiokuluissa

Integraatioprojekti ohjelmistorobotiikan avulla menee tuotantoon usein paljon nopeammin kuin perinteisin keinoin. RPA-alustat tarjoavat paljon perustoiminnallisuuksia, jotka muuten joudutaan ohjelmoimaan itse, kuten yhteydet moniin valmiisiin sovelluksiin, monitorointi ja käyttäjäoikeuksien hallinta. Joissain sovelluksissa rajapintojen käytöstä täytyy maksaa varsin kallis hinta. Ohjelmistorobotiikan avulla rajapintoja ei tarvita, ja selvitään niiltä osin halvemmalla. Pienille yrityksille ohjelmistorobotiikka saadaan käyttöön jopa ilman lisenssimaksuja.

Varaa aika ilmaiseen esittelyyn tästä linkistä